Souza.Gerson de Souza (1926-2008).Brasil. Naieve kunst. Concept. - Collectie Streefoord

Souza.Gerson de Souza (1926-2008).Brasil. Naieve kunst. Concept.

Gerson Alves de Souza was een van de belangrijkste en meest expressieve vertegenwoordigers van de Braziliaanse naieve kunst. Pernambucano uit Recife, Gerson was schilder, graveur en dichter, naast het feit dat hij het grootste deel van zijn leven als postbode had gewerkt. Hij werd geboren in 1926, verhuisde in 1946 naar Rio de Janeiro, waar hij op 82-jarige leeftijd stierf in 2008. De kunstenaar zei dat zijn smaak voor het schilderen was gekomen uit de kindertijd in Recife. Toen hij naar Rio de Janeiro verhuisde, zocht hij Augusto Rodrigues, een van de oprichters van de kunstacademie in Brazilie. Het was toen hij het werk van een beeldend kunstenaar serieus begon te nemen, waar hij ook graveertechnieken leerde in metaal en in hout. Gerson was getrouwd met een andere belangrijke naieve Braziliaanse kunstenaar, Elza de Oliveira Sousa, ook overleden. De kunstenaar probeerde altijd in zijn werken vreemde figuren, stedelijke en minder bevoorrechte segmenten van de Braziliaanse samenleving te portretteren. Mariners, prostituees, cangaceiros, heiligen, folklore en voetbal zijn altijd al een inspiratie geweest voor Gerson de Souza. Volgens de criticus en curator Geraldo Edson de Andrade was Gerson een naieve schilder, een van de beste, in feite, van het land. Zijn schilderij, dat grotendeels mystieke thema's, van Noordoostelijke populaire religiositeit, heiligt, komt tot uitdrukking in een rigoureus ontwerp, met een goede formele structurering en versterkt door gevoelige kleuren . Toch, volgens Geraldo Edson de Andrade, verbaast het impressionisme van zijn stedelijke figuren, verbijsterd en satirisch, de kunstenaar met de ogen die diep nieuwsgierig zijn, maar vastzitten in de noordoostelijke grond waaruit ze komen. Traditionele karakters zoals Cheganca of Cavalhada kunnen beide lid zijn van traditionele volksdemonstraties en valse dictators, buffoons die nog steeds zwermen in de derde wereld. Gerson leek zich te amuseren toen hij ze schilderde, maar zijn boodschap is die van een kunstenaar die wordt verdoofd door wezens als prostituees, zeelieden en astronauten, allemaal even zuiver in hun ogen als de heiligen en gezegende mensen van de religiositeit van het volk, ook frequente thema's in zijn werk . Gerson's werk trekt de aandacht van Braziliaanse en buitenlandse verzamelaars. Tijdens zijn leven maakte hij vele tentoonstellingen in Brazilie en in het buitenland, waaronder: 5de Internationale Biennale van Sao Paulo (1959); 13e Nationale Salon voor Moderne Kunst, Riso de Janeiro (1964); Braziliaanse schilders, Londen (1964); Rondtrekkende huidige Braziliaanse kunst, Europa (1965); Twaalf Braziliaanse primitieve schilders, Moucou, Warschau en Praag (1966); 1e Nationale Biennale voor Plastische Kunsten, Salvador (1966); Primitives of America, Madrid (1967); Lirismo Brasileiro, Lisboa (1968); Gerson de Souza en Elsa OS, Rio de Janeiro (1969); Kunst / Brazilie / vandaag: 50 jaar later, Sao Paulo (1972); Populaire schilders en 3 recorders van Brazilie, Mexico (1980); 2e tentoonstelling van de Abelardo Rodrigues Collection of Fine Arts, Olinda (1983); Naif do Brasil Biennial, Piracicaba (2002); Santa Ingenuidade, Sao Paulo (2002). Zijn laatste tentoonstelling vond plaats in het Cultureel Centrum van de Posten van Rio de Janeiro, voor velen was een afscheidsgroet het succes. Olieverf op doek.Gesigneerd.Afmetingen inclusief lijst: 73 x 64 cm.

« Terug